Wat doet i-Visit concreet?

i-Visit wil digitale ondersteuning verlenen aan tentoonstellingen, musea, sportwedstrijden en allerhande evenementen. Concreet houdt dit in dat i-Visit via een draadloos netwerk een heleboel voor de bezoeker relevante informatie voorziet. Deze informatie is raadpleegbaar op compacte computerapparatuur –een Personal Digital Assistant (PDA) bijvoorbeeld, of een Smartphone. Die toestelletjes liggen goed in de hand, zijn gemakkelijk bedienbaar en kunnen een resem gegevens bevatten.

Welke meerwaarde brengt i-Visit?

Informatie: het is een cruciaal begrip geworden in onze kennismaatschappij, en dat is het ook in dit project. i-Visit levert informatie, en wel op een bijzondere manier. Er is eerst en vooral het voordeel van de kwantiteit. De digitale apparatuur waar i-Visit gebruik van maakt, kan bijzonder veel gegevens bevatten, en zo dus een handige aanvulling zijn van museumgidsen, folders, pancartes,… Er is ook het voordeel van de aantrekkelijkheid. Tekst wordt afgewisseld met beeld en geluid, en dat alles in een verzorgde layout. Verder komt i-Visit tegemoet aan de noden van het moderne individu. Zelfstandig keuzes maken en interactiviteit staan daarbij centraal. De bezoekers bepalen zelf welke informatie ze op hun scherm oproepen, wanneer en in welke volgorde.

Welk zijn de voordelen voor de bezoeker?

i-Visit voorziet u als bezoeker op een hoogst persoonlijke wijze van allerhande informatie die betrekking heeft op uw culturele wensen. U kan via uw eigen of een gehuurde Pocket PC multimediale ondersteuning krijgen tijdens uw rondwandeling en dit gaande van gedetailleerde visuele en auditieve uitleg tot het terugplaatsen van objecten in hun oorspronkelijke context. Door de opbouw die vergelijkbaar is met die van een digitale encyclopedie, beslist u zelf over welk aspect van het onderwerp u meer wil weten.

Welk zijn de voordelen voor de aanbieder?

Nooit was het zo eenvoudig uw informatie up-to-date te houden. Hoeveel informatie u ook aanbiedt, alles blijft centraal opgeslagen, wat dubbel werk en verwarring vermijdt. Nieuwigheden kan u op korte tijd van even uitgebreide ondersteuning voorzien, omdat er op de locatie zelf geen extra benodigdheden moeten worden aangebracht. Ook organisaties die sterk afhangen van sponsoring kunnen voordeel halen uit het invoeren van i-Visit: het biedt immers een nieuw interactief en individueel publiciteitskanaal.

Voorbeelden?

In het museum…

Voorwerpen kunnen als het ware uit hun vitrinekast worden gehaald en (grafisch) terug worden geplaatst in hun originele context. Zo kan bijvoorbeeld een Romeinse beker visueel terug tot leven gebracht worden op een rijkelijk Romeins banket.

In de dierentuin…

Terwijl je kuiert tussen de dieren, kan je via i-Visit kennis maken met hun natuurlijke habitat! En je kan zelfs het antwoord terugvinden op de vraag die steeds terugkeert. “Waarom mag ik de dieren niet voederen?”

In de stad…

Heb je je ooit al eens afgevraagd hoe de Grote Markt er uitzag enkele eeuwen geleden? Hoe is ze geëvolueerd in de loop der jaren? Via i-Visit komt de geschiedenis van een stad weer tot leven en kan je je terugwanen in een tijd waar de gezelligste boerenkermissen werden afgewisseld met de gruwelijkste veldslagen. Je kan het allemaal zien, lezen… en zelfs horen in de taal van toen.

Welke vooruitzichten heeft i-Visit?

De toekomst oogt veelbelovend voor i-Visit. De technologieën waarvan het gebruik maakt zijn onmiskenbaar in opgang. Binnen afzienbare tijd zullen compacte digitale toestellen zoals PDA’s en Smartphones gemeengoed zijn, en zullen de mogelijkheden die draadloze netwerken bieden optimaal benut worden. i-Visit speelt ook in op de behoeften van de moderne cultuurliefhebber. Die laat zich liever niet pamperen en wil zelf op zoek gaan naar wat boeiend is, zelf de voor hem of haar interessante informatie selecteren en zelf zijn of haar programma bepalen.

Hoe luiden de toekomstplannen van i-Visit?

Musea, tentoonstellingen, beurzen, stadswandelingen, dierentuinen, evenementen: i-Visit kan zowat overal ingezet worden. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst culturele uitstappen aangenamer, leerrijker en creatiever worden. i-Visit ziet het echter nog groter. Achter de schermen wordt druk gewerkt aan een broertje en een zusje. Die zullen luisteren naar de namen i-Sports en i-Campus en zich richten op –u raadt het al- sportevenementen en onderwijscampussen.

In de eerste week van september treedt i-Visit voor het eerst naar buiten. Dan zullen investeerders, klanten, politici en belangstellenden getrakteerd worden op een officiële voorstelling van het hele project.

Waar werd i-Visit al geïmplementeerd?

Kunstencentrum Z33 uit Hasselt sprong op de kar en stelde zich open voor een pilootproject. De eerste voorzichtige stappen werden al gezet op ‘After Cage’, een tentoonstelling waarvoor tien hedendaagse kunstenaars met een aantal hen toegewezen voorwerpen wonderkamers inrichtten. i-Visit nam die tentoonstelling als basis voor de ontwikkeling van een eerste interface. Z33 was behoorlijk onder de indruk van het resultaat, en bij een volgende tentoonstelling zal i-Visit zich ook effectief aan het publiek mogen presenteren.